Gabungan sebilangan individu yang mempunyai kompetensi yang saling bergantung sama ada dari segi keupayaan, kepakaran, kemahiran dan pengetahuan beberapa kelompok individu yang menjadikan pencapaian matlamat pasukan sebagai satu keutamaan terdiri daripada dua atau lebih individu yang mempunyai matlamat yang khusus untuk dicapai semua ahli yang terlibat secara aktif untuk merealisasikan matlamat secara kolaboratif mereka masing-masing mempunyai akauntabiliti dan komitmen terhadap prestasi pasukan serta bersedia melaksanakan tugas yang mencabar.
Kepentingan Pasukan.
a. Pasukan berkesan
i. melahirkan
organisasi berkualiti
ii. pemangkin
melaksanakan perubahan dalam organisasi
iii. dapat meningkatkan integriti
dan potensi peribadi.
b. Pasukan
berupaya menjadikan keadaan berbeza dan berubah. Gabungan antara kemahiran
teknikal dan kepemimpinan boleh membawa
kejayaan kepada pasukan.
Contoh: pemain terbaik tidak semestinya
boleh menjadi kapten yang terbaik.
c. Faktor menyebabkan pasukan yang tidak berkesan.
-
hireraki
-
autonomi professional
-
sikap individualisme
Kepentingan pasukan dalam organisasi
pendidikan
1. Peningkatan
produktiviti
2. Peningkatan
kualiti
3. Peningkatan
kepuasan/keseronokan
4. Kemajuan
komunikasi
5. Kemahiran
kerja berkembang
6. Perasaan
bangga kepada pasukan dan organisasi
Kepentingan pasukan dalam organisasi
1. Peningkatan
produktiviti
Peningkatan produktivi semakin bertambah
jika kerja dilakukan secara berpasukan berbanding kerja secara individu.
Pengurangan pekerja meningkatkan sinergi.
Bilangan ahli kurang tetapi produktivi meningkat.
Cth : menganjurkan sukan tahunan peringkat
sekolah
2. Peningkatan
kualiti
Kerja berpasukan dapat menanamkan semangat
dan sikap gigih serta tekun bekerja untuk mempertingkatkan kualiti
perkhidmatan.
Kepentingan pasukan dalam pengurusan
pendidikan banyak menyumbangkan peningkatan dari aspek kualiti sama ada kualiti
kerja, kualiti hasil dan kualiti keperibadian.
Cth: membuat kajian tindakan di sekolah
3. Keseronokan/kepuasan
Memberi kesan positif kepada produktiviti ,
perlakuan kooperatif ,kepuasan hidup dan kesihatan kerja.
Cth: melaksanakan tugas sebagai guru
pengiring
4. Kemajuan
komunikasi
Berinteraksi antara satu sam lain
Sedar dan menerima kewujudan individu lain
Setiap individu menganggap dirinya anggota
pasukan
Interaksi dalam pasukan mewujudkan suasana
kerja yang lebih baik
Cth : menjalankan jamuan akhir tahun
5. Kemahiran
kerja berkembang
Pasukan menekankan proses dan bukannya
fungsi.
Ia mendorong latihan dalan pelbagai fungsi
organisasi supaya ahli-ahlinya berupaya menjalankan tugas ahli lain dan ini
akan mengembangkan kemahiran mereka.
6. Perasaan
bangga kepada pasukan dan organisasi
Individu perlu mempunyai perasaan bangga,
bersemangat dan wujud ikatan persaudaraan yang amat erat dalam pasukan.
Ciri-ciri
Pasukan Yang Berkesan
Ciri-ciri
Pasukan
|
Huraian
|
Contoh
|
1.
Perkongsian Tujuan dan Matlamat
|
Matlamat
dikongsi bersama oleh semua ahli pasukan dan bersama –sama berjuang dengan
rela dan senang hati (kolektif) ke
arah matlamat tersebut. Ahli-ahli dengan bangga berkongsi kesedaran
sebab-sebab kewujudan
pasukan dan bertanggungjawab dalam mencapai misi dan matlamatnya.
|
“Projek
Cemerlang” yang dilaksanakan oleh
setiap panitia untuk meningkatkan prestasi sekolah.
|
2. Kepimpinan
|
Walaupun pasukan mempunyai ketua yang formal,
fungsi kepimpinan beralih daripada seorang ahli kepada seorang ahli yang lain
dari masa ke semasa. Ini bergantung kepada keperluan pasukan, keadaan dan
kemahiran ahli.
|
Ketua dalam pasukan bola sepak diharapkan dapat mengawal keadaan
pemain-pemainnya semasa dalam pelawanan atau luar padang
|
3. Jelaskan kemahiran dan tanggungjawab ahli
|
Pasukan memerlukan ahli-ahli yang memikul
tanggungjawab berdasarkan kemahiran mereka. Justeru bagi ahli-ahli baru
bimbingan, kursus perlu diberikan bagi membina kemahiran dan pengalaman
mereka.
|
“Projek
Keceriaan Sekolah.” Panitia PSV bertanggungjawab melukis mural di sekitar
sekolah.
|
4. Menyediakan peraturan sebagai panduan.
|
Pasukan memerlukan peraturan bagi menentukan
kekerapan pertemuan, persediaan bermesyuarat, peraturan dalam mengendalikan
permasalahan serta membuat keputusan secara kolektif.
|
AJK
pengelola pertandingan drama antara kelas,
mengadakan pertemuan dan mesyuarat untuk menyediakan syarat-syarat
pertandingan.
|
5. Komunikasi terbuka
|
Ahli pasukan perlu
merasa bebas untuk meluahkan perasaan tentang tugas dan operasi pasukan. Perbezaan pendapat dan
kitikan digalakkan bebas dikeluarkan.
|
‘Post
mortem’ selepas akitiviti pasca PMR yang dijalankan secara harmoni.
|
6.Kepimpinan yang dikongsi.
|
Walaupun pasukan mempunyai ketua yang formal,
fungsi kepimpinan beralih daripada seorang ahli kepada seorang ahli yang lain
dari masa ke semasa. Ini bergantung kepada keperluan pasukan, keadaan dan
kemahiran ahli.
|
Pengarah
projek Program kepemimpinan dan Jatidiri
melantik ketua dalam setiap bahagian dan membuat laporan perkembangan
semasa kepada pengarah projek.
|
7.Hapuskan virus konflik
|
Ahli pasukan kerja haruslah sedar untuk
mencapai matlamat, komitmen ahli-ahli memainkan peranan penting. Segala
persaingan di kalangan ahli perlulah dilupakan atau pun cuba fokus kepada
matlamat organisasi diutamakan kearah pencapaiannya. Konflik hendaklah
dilihat sebagai hasil sampingan kerana wujudnya pelbagai idea. Elakkan
melihat konflik melalui kanta emosi.
|
Bersama-sama
menyelesaikan masalah yang timbul
dalam program kecemerlangan pelajar
|
8. Percaya antara satu sama yang lain
|
Sekiranya tiada kepercayaan amat sukar untuk
bekerjasama. Oleh itu ahli-ahli pasukan kerja hendaklah menunjukkan sikap
bertanggungjawab melakukan tugas dengan mahir, jangan hampakan rakan-rakan
ahli terhadap komitmen kita
|
Dalam
program kepemimpinan dan jatidiri, semua ketua dan ahli dalam kumpulan yang
telah dibahagikan diberi kepercayaan dan kebebasan untuk mengatur bahagian masing-masing.
|
9. Kerap menilai pasukan kerja
|
Setiap ahli perlu merenung tentang pencapaian
pasukan sebagai sebuah pasukan. Matlamat dan perlembagaan atau peraturan
pasukan perlu dikaji semula samada bersesuaian dengan keadaan semasa. Jika
perlu lakukan pengemaskinian perkembangan atau peraturan berdasarkan realiti
proses pasukan.
|
Pencerapan
dalam P&P oleh rakan sekerja/ pengurusan
|
10. Membentuk jaringan
|
Pasukan perlulah menjalinkan hubungan dengan
organisasi atau agensi luar bagi meluaskan pengetahuan serta idea. Penanda
aras boleh dilakukan, dengan itu pencapaian pasukan dapat dipertingkatkan
dari masa ke semasa.
|
Menghubungi
organisasi lain contohnya pihak BTN dalam mengadakan projek kecemerlangan
pelajar.
|
11. Beri ganjaran satu sama lain.
|
Motivasi utama pekerja ialah perasaan naluri
mereka telah menyumbangkan hasil kerja yang baik. Perlaksanaan idea diterima
dan produktiviti dapat ditingkatkan. Satu cara pengiktirafan ialah melalui
anugerah kualiti dan hasil kejayaan pasukan dihebahkan. Ucapkanlah
‘terima kasih’ kepada semua ahli tanda
penghargaan.
|
Hari
Inovasi
|
Ciri-Ciri Pasukan Berprestasi Tinggi
CIRI-CIRI
|
HURAIAN
|
CONTOH
|
|
01
|
Penghubung kepada ahli pasukan
|
Pasukan berfungsi sebagai satu platform
yang menghubungkan ahli melalui pelaksanaan tugas secara kolaboratif
|
Melaksanakan aktiviti bersama-sama
|
02
|
Menetapkan output dan outcome yang tinggi
untuk mencapainya
|
Penetapan yang tinggi perlu ada dalam
sesuatu perancangan aktiviti dalam menghasilkan output dan outcome
|
Pelajar lepasan SPM bukan sahaj terbaik
dalam akademik tetapi juga sahsiah
|
03
|
Kepuasan dan keseronokan bekerja
|
Motivasi bekerja yang sangat tinggi iaitu
menganggap pekerjaan sebagai hobi dan ibadah
|
Ahli panitia Bahasa Inggeris bersetuju
melaksanakan Seminar Teknik Menjawab Soalan Peperiksaan
|
04
|
Kerjasama yang kukuh antara anggota
pasukan
|
Kepercayaan dan sokongan yang tidak
berbelah bahagi kepada anggota pasukan
|
Semua jawatankuasa sukan sekolah
melaksanakan tugas dengan bersungguh-sunggh
|
05
|
Pengurus dihormati oleh ahli anggota
pasukan
|
Kepimpinan dikongsi bersama
|
Pengetua dihormati sebagai ketua jabatan
|
06
|
Komposisi yang stabil di antara tugas
|
Setiap anggota menerima beban tugas yang
adil dan saksama tanpa prejudis berdasarkan latar belakang ahli.
|
Pembahagian tugas oleh pihak pentadbir
adalah berdasarkan minat, kemahiran dan kelayakan
|
07
|
Kuasa autonomi yang tinggi
|
Pihak pengurusan memberikan kepercayaan
yang penuh kepada ahli untuk melaksanakan tugas
|
Pengetua memberi kepercayaan penuh kepada
ketua panitia Bahasa Inggeris untuk membuat perancangan strategik bagi
meningkatkan prestasi subjek
|
08
|
Segera belajar dari kesilapan
|
Menyedari kesilapan yang dilakukannya dan
mengambil iktibar dan seterusnya memperbaiki diri
|
Pelaksanaan program Seminar Teknik
Menjawab kurang berjaya kerana salah pemilihan tarikh dan pihak pelaksana
akan menetapkan tarikh yang bersesuaian
|
09
|
Berorentasikan pelanggan
|
Segala aktiviti dalam menyediakan
perkhidmatan perlulah berfokus kepada keperluan pelajar semata-mata
|
PCG dibelanjakan semata-mata untuk
keperluan pelajar
|
10
|
Kemahiran menyelesaikan masalah yang
tinggi dan sentiasa menilai setiap aktiviti yang dijalankan
|
Penilaian keberkesanan dan kelemahan
setiap aktiviti yang dijalankan dan membuat penambahbaikan sekiranya terdapat
kelemahan
|
Pihak sekolah mengamalkan konsep PDCA
(plan, do, check, action) serta alat-alat kualiti yang lain
|
11
|
Bermotivasi tinggi
|
Sentiasa bersemangat dalam menjalankan
sebarang tugas walaupun dalam keadaan yang tertekan
|
Seorang guru yang mempunyai tugasan yang
banyak tetap melaksanakannya dengan hati yang terbuka
|
12
|
Had waktu
|
Setiap aktiviti yang dilaksanakan mesti
mempunyai had masa untuk diselesaikan
|
Penyediaan perancanagan startegik oleh
Panitia sebelum tahun semasa berakhir
|
13
|
Kejayaan diraikan bersama
|
Setiap ahli pasukan perlu menghargai
bahawa kejayaan adalah kejayaan bersama dan bukan kejayaan sesetengah
individu sahaja dan kegagalan adalah ditanggung bersama
|
Perancangan strategik untuk lulus 100% dipersetujui
oleh semua ahli dan apabila berjaya,ia perlu dikongsi bersama.
|
No comments:
Post a Comment