Setiap
organisasi sama ada jabatan kerajaan atau swasta mempunyai satu sistem
pengurusan yang tersendiri sama ada dibentuk atau diberikan garis panduan oleh
kerajaan atau pengurusan tersendiri. Sistem ini berfungsi sebagai kawalan atau
skop tugas dan tanggungjawab dalam melaksanakan satu-satu tugas atau
tanggungjawab yang diberikan kepada organisasi tersebut. Oleh yang demikian,
sistem pengurusan kualiti menyeluruh digunapakai oleh organisasi atau jabatan
kerjaaan dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang telah diberikan. Apa
yang ingin dijelaskan dalam tugasan ini adalah berkaitan dengan budaya kerja
pengurusan kualiti menyeluruh dalam sesebuah pengurusan organisasi.
Menurut
Tengku Abd. Aziz (2009), organisasi yang berkualiti terlalu mengambil berat
mengenai ukuran sesuatu proses. Setiap aspek bagi proses diukur salah satu
tanda kerja yang dijalankan itu dipercayai berkualiti apabila statistik
dijadikan pengukur mengukur tahap kerja. Proses ukur-mengukur dijadikan alat
memastikan piawai dipatuhi, mengenal pasti kos yang didapati menyimpang dan
mengawas kesan perbaikan. Tidak banyak perubahan pada kosa kata yang perlu
dibuat bagi mencari kesamaannya di sekolah.1
Konsep Pengurusan Kualiti Menyeluruh
Pengurusan
kualiti menyeluruh diperkenalkan di sesebuah organisasi jabatan kerajaan
ataupun swasta merupakan satu konsep yang merujuk kepada satu sistem pengurusan
yang berkualiti dari sudut mengutamakan kehendak dan keperluan serta kepuasan
seseorang pelanggan sama ada pelanggan dalaman ataupun luaran. Pelanggan
dalaman ini merujuk kepada rakan-rakan sepejabat yang menggunakan khidmat kita
dalam pengurusan kerja seharian. Manakala pelanggan luaran merujuk kepada
pelanggan atau orang awam yang berurusan dengan kita berkaitan dengan sesuatu
urusan atau keperluan mereka.
________________________
1 Tengku Abd. Aziz Tengku Zainal, (1995). Mengurus
Kualiti Di Sekolah. Institut Terjemahan Negara
Malaysia. Kuala Lumpur.
Rushami
(1995), mendefinisikan pengurusan kualiti menyeluruh sebagai satu proses
pengurusan kualiti yang berorientasikan pelanggan atau pengguna secara sistematik,
berterusan dan menyeluruh. Melibatkan semua aspek aktiviti dan semua ahli dalam
organisasi.2
Menurut
Azmi Abu (1997), TQM menekankan kepada kepuasan
pelanggan dan ianya dapat diserapkan dalam mana-mana organisasi yang
memungkinkan penglibatan semua anggota organisasi itu keseluruhannya dalam
pengurusan. Ini akan membawa penyertaan kolektif yang akan menambahkan lagi keberkesanan pengurusan. Oleh itu TQM
adalah berbeza dengan pengurusan tradisional. Pengurusan kualiti menyeluruh
berbeza daripada pengurusan tradisional dalam beberapa perkara. Perbezaan di
antara keduaduanya dapat menunjukkan kelebihan dalam TQM itu sendiri sebagai
satu budaya pengurusan yang terbaik dan perlu diserapkan untuk memantapkan
sesuatu pengurusan.3
Pengurusan
kualiti menyeluruh (TQM) ialah proses pengurusan kualiti yang berfokuskan
pelanggang, bersifat berterusan dan merangkumi semua aspek organisasi.4
(Azizah Aziz, 1999)
Selain
dari itu, pengurusan kualiti menyeluruh ini juga hendaklah dilaksanakan secara
berterusan. Ini merujuk kepada satu sistem kerja sebelum, semasa dan selepas
satu-satu tanggungjawab atau tugas dilaksanakan hendaklah juga dilaksanakan
pada masa akan datang sama seperti sebelumnya. Ini bagi mempastikan bentuk
tugas dan layanan kita kepada pelanggan sentiasa berterusan dan sama serta
adil.
Pengamalan
pengurusan kualiti menyeluruh ini juga melibatkan semua peringkat kakitangan
dari ketua jabatan hinggalah kakitangan bawahan. Penglibatan semua kakitangan
ini adalah dari segi sokongan, kerjasama, perancangan organisasi, pelaksanaan aktiviti,
penilaian semua aspek dan dalam member pandangan atau pendapat berkaitan dengan
kepentingan sesebuah organisasi tersebut.
_______________________________
2 Rushami
Zein Yusoff, (1995). “TQM Discourse”, Darul Aman Golf Country Club. Bandar
Darul Aman.
3 Azmi, Abu (1997) Pengurusan Pendidikan : Kesedaran Dan Persepsi Guru-Guru Tentang TQM Di Dua Buah Sekolah Perintis ISO 9000. Masters thesis, Universiti Utara
Malaysia.
4 Azizah, Ab. Aziz (1999) Pengurus Cemerlang dalam Organisasi Pendidikan. Masters thesis, Universiti Utara
Malaysia.
Dengan
pelaksanaan pengurusan kualiti menyeluruh di sesebuah organisasi atau jabatan
kerjasaan, maka ia akan menjadikan satu anjakan paradigma yang menyeluruh dalam
organisasi tersebut supaya fungsi dan tanggungjawab kakitangan dan organisasi
tersebut boleh atau mampu pergi lebih jauh dan cemerlang dalam melaksakan
budaya kerja serta amalan dalam yang positif dalam diri serta organisasi.
Dengan kata lain, ia menjadi satu proses perubahan atau transformasi dalam
budaya kerja iaitu budaya dalam menjalankan tugan dan tanggungjawab.
Ciri-ciri Pengurusan Kualiti
Menyeluruh
Pengurusan
kualiti menjadi bertambah penting apabila berkembangnya perhatian tentang kualiti di kalangan
organisasi-organisasi sebagai senjata untuk bersaing yang berpotensi.
Organisasi-organisasi di merata tempat telah bertambah dari segi kesedaran
mereka terhadap kualiti yang mampu menjadi daya saingan yang berpotensi.5
(Azmi Abu, 1997)
Pengenalan
atau penekenan terhadap pengurusan kualiti juga amat penting sepertimana yang
dinyatakan di bawah merupakan antara objektif kualiti MS ISO 9001-2008 yang
diamalkan oleh sebuah organisasi (Pejabat Pelajaran Daerah Kota Marudu).6
- Penempatan guru dapat diuruskan
dalam tempoh 21 hari bekerja dari tarikh senarai guru diterima di PPD Kota
Marudu.
- Permohonan pertukaran guru
(dalam daerah) dapat diurus dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh tutup
permohonan sehingga tarikh permohonan diluluskan bagi pertukaran Januari
dan Jun.
- Memastikan proses pemantauan
program dilaksanakan dengan baik dan berkesan berdasarkan takwim yang
telah disediakan.
- Memastikan proses pengurusan
aduan dilaksanakan dengan cekap dan teratur supaya tindakan penambahabaikan
terhadap sistem pengurusan kualiti dapat dilaksanakan secara berterusan.
Setiap aduan diurus dalam tempoh 14 hari bekerja.
_______________________________
5 Azmi, Abu (1997) Pengurusan Pendidikan : Kesedaran Dan Persepsi Guru-Guru Tentang TQM Di Dua Buah Sekolah Perintis ISO 9000. Masters thesis, Universiti Utara
Malaysia.
6 Manual
Prosedur Kualiti, Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008. Bahagian
Pengurusan Sekolah Harian,
Kementerian Pelajaran Malaysia.
- Proses pengendalian maklum balas
pelanggan diuruskan sepenuhnya supaya penambahbaikan dalam pengurusan
kualiti dapat dilaksanakan dengan berkesan. Analisis maklum balas
pelanggan akan dibentangkan dalam mesyuarat pengurusan sekurang-kurangnya
4 kali setahun.
- Menganjurkan sekurang-kurangnya
dua (2) aktiviti bagi personel setahun dan menguruskan latihan kepada
personel sekurang-kurangnya 7 hari setahun.
- Memastikan perolehan bekalan,
perkhidmatan dan kerja dibuat secara cekap, berkesan dan mematuhi peraturan-peraturan
kewangan yang ditetapkan dan sedang berkuatkuasa.
- Menyelanggara infrastruktur
berdasarkan jadual yang telah ditetapkan bagi mempastikan ia berfungsi
dengan baik.
- Memastikan semuaketidakakuran
dikaji dan tindakan-tindakan pembetulan, pencegahan dan penambahbaikan
bagi menghapuskan punca-punca ketidakpatuhan supaya ia tidakberulang dan
berlaku lagi.
- Mengawal perkhidmatan tidaak
memenuhi keperluan yang ditetapkan dalam proses sistem Pengurusan Kualiti
di Pejabat Pelajaran Daerah Kota Marudu.
Pengamalan
serta pelaksanaan pengurusan kualiti menyeluruh ini boleh membantu sesebuah
organisasi tersebut memperolehi hasil usaha dan kejayaan yang lebih menyeluruh
dalam semua konteks dan peringkat. Selain dari itu, cirri-ciri kualiti ini
bukan sahaja dapat dilihat pada hasil kerja atau bentuk perkhidmatan yang
diberikan tetapi ia melibatkan seluruh aktiviti atau kegiatan serta pelbagai
urusan yang terlibat dalam sesebuah organisasi tersebut.
Pengurusan
kualiti menyeluruh mempunyai satu matlamat yang khusus iaitu mengutamakan
kepuasan hati pelanggan dalam menerima satu-satu perkhidmatan atau urusan.
Setiap pelanggan yang berurusan akan pulang setelah selesai berurusan dengan
hati yang puas dan tenang apabila keperluan mereka selesai atau terjawab dengan
mudah dan jayanya.
Selain
dari itu, sesuatu perkhidmatan atau urusan yang akan dan telah dilaksanakan haruslah dipastikan
keberkesanannya dan tidak mempunyai kelemahan atau kecacatan juga kesilapan
yang boleh melemahkan atau menjejaskan kepuasan hati pelanggan yang berurusan
dengan organisasi tersebut.
Satu-satu
proses kerja yang jitu dan berkualiti berkaitan dengan tugasan dan
tanggungjawab dalam organisasi haruslah diberi perhatian yang khusus. Dengan
adanya proses kerja dan sistem yang berkualiti ini mampu untuk memberikan hasil
yang berkualiti. Budaya organisasi juga dititikberatkan dalam pelaksanaan
pengurusan menyeluruh ini yang boleh membantu mereka pergi lebih jauh dan
cemerlang.
Strategi
merupakan salah satu ciri-ciri yang terdapat dalam pengurusan kualiti
menyeluruh ini adalah proses kerja yang melibatkan penambahbaikan yang
berterusan. Perancangan yang dibuat oleh organisasi perlulah bermatlamatkan
jangka panjang yang melibatkan dari segi kawalan kos operasi serta mementingkan
kepastian kualiti serta bentuk penyelesaian yang lebih sistematik.
Ciri-ciri
seterusnya adalah dari segi pelaksanaan amalan pengurusan kualiti yang
menyeluruh iaitu penglibatan semua peringkat sama ada bawahan mahupun
pengurusan atasan serta pembentukan pasukan-pasukan kerja yang berkaitan.
Budaya Kerja TQM
Menurut
pendekatan dalam pengurusan kualiti menyeluruh ini, semua anggota di dalam
sesebuah organisasi terlibat secara bersama dan bertanggungjawab sepenuhnya
untuk menjalankan dan menjayakan semua aktiviti peningkatan kualiti dalam
organisasi tersebut. Penglibatan menyeluruh ini akan memperlihatkan usaha
peningkatan kualiti yang lebih mendalam dan berkekalan. Keaktifan penglibatan
semua kakitangan secara terkawal ini dilaksanakan bagi mempastikan masa dan
sumber tenaga yang diberikan oleh semua kakitangan dapat digunakan mengikut
keutamaan dalam organisasi tersebut. Oleh yang demikan, satu budaya kerja
dikalangan semua kakitangan dalam organisasi adalah amat perlu ditekankan.
Pengamalan Sikap Positif
Semua
kakitangan dalam organisasi ini memperlihatkan satu budaya kerja yang positif
iaitu sentiasa memberikan fokus terhadap tugas dan tanggungjawab yang
diberikan. Pengamalan sikap-sikap yang terpuji harus dilaksanakan semasa
bertugas bagi menjamin kualiti perkhidmatan yang diberikan memuaskan hati
pelanggan. Kebanyakan para pelanggan yang berurusan sama ada pelanggan dalam
mahupun luar yang datang ke pejabat ini akan melihat dan menilai bagaimana
sikap dan gaya seseorang kakitangan tersebut melayan kehendak mereka. Para pelanggan
dapat menilai kualiti perkhidmatan yang mereka akan terima melalui pengamalan
nilai-nilai murni sikap yang ditunjukkan oleh kakitangan di pejabat ini.
Kesediaan menerima teguran daripada pelanggan dalam atau luaran juga amat
penting dalam mempastikan pengurusan kualiti menyeluruh dapat diamalkan secara
berterusan dan lebih berkualiti lagi. Pelanggan ini mempunyai pelbagai karenah
atau sikap semasa berurusan. Oleh yang demikian, kakitangan yang terpaksa
berhadapan dengan pelanggan yang mempunyai karenah yang pelbagai ini haruslah
sentiasa tersenyum dan sentiasa bersabar walaupun berhadapan dengan suasana
atau situasi yang negatif. Ini bagi mempastikan segala urusan atau
tanggungjawab yang diamanahkan dapat dijalankan atau dilaksanakan dengan
berkesan dan berkualiti. Jika pelanggan dan kakitangan sering bertelagah atau
bermasam muka, kualiti perkhidmatan yang diberikan tidak mencapai sepertimana
yang dikehendaki oleh konsep pengurusan kualiti yang menyeluruh iaitu
memberikan kepuasan yang terbaik kepada pelanggan.
Nilai-nilai Murni
Penerapan
atau pengamalan nilai-nilai murni juga merupakan satu budaya kerja yang amat
penting dalam pengurusan kualiti menyeluruh di dalam organisasi ini. Nilai
murni ini adalah merujuk kepada sikap atau sopan santun semasa bekerja.
Nilai Amanah
Salah
satu nilai yang amat ditekankan dalam
organisasi supaya perkhidmatan yang diberikan lebih efisien dan
berkualiti adalah nilai amanah. Nilai ini memerlukan seorang kakitangan itu
menjalankan atau melaksanakan tugas serta tanggungjawab yang diberikan dengan
sempurna, ikhlas dan yang utama adalah dengan penuh rasa tanggungjawab.
Nilai Benar
Sebagai
seorang kakitangan yang bertanggungjawab terhadap tugasnya, maka kakitangan itu
hendaklah mempastikan supaya segala amalan dan tindakan serta perilakunya perlu
berpandukan kepada kebenaran yang berteraskan agama, undang-undang dan
peraturan.
Nilai Bijaksana
Nilai
bijaksana ini merujuk kepada segala tugas dan tanggungjawab yang dilaksanakan
haruslah berpandukan kepada ilmu yang dipelajari dan segala kemahiran serta
tahap profesionalisme yang tinggi. Ini adalah bagi membolehkan kakitangan
tersebut mampu melaksanakan tugas dengan baik dan berkualiti serta dapat
membuat keputusan yang tepat dan jitu jika berhadapan dengan situas-situasi
yang sukar dan genting ketika bekerja atau berhadapan dengan pelanggan.
Nilai Adil
Budaya
kerja dalam pengurusan kualiti menyeluruh seterusnya bagi nilai murni di dalam
organisasi adalah bersikap adil iaitu keupayaan untuk membuat suatu
pertimbangan yang lebih adil saksama dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap
pelanggan supaya perkhidmatan yang diberikan lebih berkualiti.
Nilai Telus
Nilai
murni seterusnya adalah telus iaitu apa sahaja keputusan atau tindakan yang
dibuat oleh kakitangan atau pihak atasan haruslah dibuat telus dan jujur serta
maklumatnya perlulah di maklumkan atau dihebahkan kepada mereka yang berhak
selagi ia tidak bercanggah dan menyalahi undang-undang atau peraturan yang
telah ditetapkan. Budaya bersikap telus ini membeikan satu impak yang amat
besar dalam pengurusan kualiti menyeluruh yang diterapkan dalam organisasi ini
dan meningkatkan imej pihak pengurusan atasan serta persepsi masyarakat
sekeliling.
Nilai Bersyukur
Nilai
terakhir yang menjadi budaya kerja yang baik dalam pengurusan kualiti
menyeluruh ini adalah bersyukur. Setiap kakitangan dalam organisasi ini
menunjukkan satu sikap bersyukur, berterima kasih dan menghargai segala
kejayaan, pencapaian serta anugerah yang diperolehi. Mereka jua menunjukkan
satu kepuasan terhadap segala nikmat dan rahmat yang diperolehi semasa bekerja.
Sistem dan prosedur
Penggunaan
sistem dan prosedur dalam pengurusan kualiti menyeluruh adalah satu budaya
kerja yang perlu diamalkan dalam organisasi supaya semua tanggungjawab
berkaitan terhadap pelanggan dalaman mahupun luaran menjadi lebih berkualiti.
Sepertimana
yang dinyatakan dalam Manual Prosedur Kualiti, Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO
9001:2008 yang dikeluarkan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian;
BPSH/JPN/PPD/PPW berusaha untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan proses
pengurusan perkhidmatan utama bagi memenuhi matlamat Kementerian Pelajaran
Malaysia selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk memenuhi kehendak
pelanggan. Dasar ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa menerusi penyemakan
objektif bagi memberi ruang kepada usaha penambahbaikan yang berterusan dan
menyeluruh bersesuaian dengan keperluan BPSH/JPN/PPD/PPW untuk memenuhi dan
meningkatkan tahap kepuasan pelanggan. Dasar ini akan disebarkan melalui
saluran komunikasi yang ada kepada setiap warga BPSH/JPN/PPD/PPW untuk difahami
dan dihayati. 7
Salah
satu sistem dan prosedur yang digunapakai oleh pihak pengurusan pejabat
pelajaran daerah Kota Marudu adalah Prosedur Pengurusan Pemantauan ke sekolah
iaitu PK03. Proses dan prosedur ini adalah penting seperti yang dinyatakan
dalam Manual Prosedur Kerja di atas iaitu memastikan proses pemantauan yang
diuruskan oleh BPSH/JPN/PPD/PPW dilaksanakan secara terancang dan berkesan.
Contoh
proses dan prosedur yang perlu dilaksanakan dalam pengurusan pemantauan ini
adalah seperti berikut;
1.
Mengeluar
arahan melaksanakan pemantauan.
2.
Menentukan
kriteria pemilihan lokasi pemantauan.
3.
Menentukan
spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja bagi lokasi yang dipantau.
____________________________
7 Manual Prosedur Kualiti, Sistem Pengurusan Kualiti MS
ISO 9001:2008. Bahagian Pengurusan Sekolah
Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia.
4.
Menyediakan
takwim pemantauan.
5.
Menyedia
dan menentukan instrumen berdasarkan objektif pemantauan.
6.
Mengeluarkan
arahan tugas sebelum pemantauan dilaksanakan.
7.
Melaksanakan
pemantauan menggunakan instrumen yang telah disediakan.
8.
Menyedia
dan menyerahkan dapatan pemantauan kepada lokasi pada hari pemantauan.
9.
Mendapatkan
maklum balas dari lokasi dalam tempoh 14 hari bekerja bagi :
i. teguran atau dapatan pemantauan yang
tidak memenuhi spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja yang ditetapkan;
ATAU
ii. cadangan penambahbaikan bagi lokasi
yang mencapai spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja yang telah
ditetapkan.
10.
Melaksanakan
pemantauan susulan kepada lokasi yang tidak mencapai spesifikasi dan prestasi
perkhidmatan/kerja yang ditetapkan.
11.
Menyediakan
laporan penuh pemantauan untuk diserahkan kepada Ketua Jabatan.
12.
Membentangkan
laporan pemantauan dalam mesyuarat pengurusan
Sekiranya
terdapat langkah-langkah yang tidak mematuhi spesifikasi ambil tindakan
pembetulan merujuk PK 12 – Kawalan Ke Atas Ketidakakuran Produk/Perkhidmatan
Dengan
mengamalkan budaya kerja mengikut atau memenuhi prosedur yang telah ditetapkan,
suatu tugas dan tanggungjawab tersebut lebih mudah, teratur, kemas dan juga
lebih berkualiti serta memenuhi kehendak pengurusan kualiti menyeluruh yang
diamalkan oleh organisasi tersebut.
Amalan-amalan Operasi
Segala
amalan dalam semua sistem bekerja mahupun operasi hendaklah diselaraskan
disemua peringkat atau bahagian. Ini adalah bagi memastikan setiap kakitangan
dalam semua peringkat mengetahui dan memahami semua amalan-amalan dalam operasi
bagi semua peringkat atau bahagian dan bukannya hanya mengetahui dan memahami
sistem atau amalan operasi yang berkaitan dengan bidang tugas dan tanggungjawab
mereka sahaja. Semua ini adalah bagi menjadikan semua kakitangan dalam segenap
peringkat atau bahagian menjadi serba-boleh seterusnya mereka dapat
melaksanakan tugas dengan lebih baik dan berkesan.
Struktur Organisasi
Bagi
menentukan budaya kerja dalam pengurusan kualiti menyeluruh ini berkesan,
struktur dalam pentadbiran sesebuah organisasi hendaklah mengikut sepertimana
yang dikehendaki dalam pengurusan kualiti menyeluruh dan ketua jabatan serta
kakitangannya perlu bersedia menerima perubahan ini. Jika struktur organisasi
sebelum ini mengamalkan orang atasan bertindak memberi arahan dan sebarang
keputusan hanya mereka sahaja yang boleh menentukannya berdasarkan pendapat
atau pandangan mereka. Namun semua ini perlu diubah supaya tidak ada sebarang
halangan sama ada komunikasi ataupun birokrasi dalam arahan juga perhubungan.
Ini adalah bagi memberikan peluang kepada semua peringkat dalam kakitangan
organisasi ini memberikan idea dan pendapat atau penyelesaian masalah bagi
memastikan organisasi itu berfungsi dengan lebih berkesan.
Sokongan Pengurusan Atasan
Komitmen
dan sokongan pengurusan atasan dalam organisasi amat penting dalam pengurusan
kualiti menyeluruh ini diamal dan dilaksanakan dalam organisasi ini. Tanpa
adanya komitmen dan sokongan ini semua yang dirancang, diamal dan dilaksanakan
tidak akan menghasilkan satu yang berkualiti. Dalam meningkatkan kualiti di
bawah pengurusan kualiti menyeluruh dalam organisasi ini, satu transformasi
yang menyeluruh perlu dilakukan dalam organisasi dan ini adalah peranan yang
boleh dimainkan oleh pihak atasan. Transformasi ini adalah melibatkan sistem
kerja, pelaksanaan dasar dan lain-lain lagi.
Menurut
Azizah Aziz (1997), seorang pengurus itu member tunjuk ajar dan sokongan serta
membantu individu lain dalam pelaksanaan sesuatu aktiviti atau tugas. Mereka
sentiasa bersama-sama dengan kakitangan lain untuk membina organisasi serta
memperbetulkan masalah pencapaian dan prestasi organisasi.8
______________________________
8 Azizah,
Ab. Aziz (1999) Pengurus Cemerlang dalam Organisasi Pendidikan. Masters thesis, Universiti Utara
Malaysia.
Selain
dari itu, kesediaan pihak pengurusan atasan untuk melaksanakan pengurusan
kualiti menyeluruh dengan usaha untuk mempastikan semua kakitangan dalam
organisasi ini terlibat keseluruhannya dengan menganjurkan Hari Kualiti. Oleh
itu, sokongan pihak atasan ini perlu dijadikan budaya dalam semua pengurusan
organisasi supaya kualiti dapat dihasilkan dengan berkesan.
Mengutamakan Pelanggan
Budaya
mengutamakan pelanggan juga perlu diterap dan diamalkan supaya pelanggan kita
tidak merasa terasing atau tidak dirasai dan dihargai kehadirannya. Keutamaan terhadap pelanggan adalah pelanggan merujuk
kepada, kesediaan kita untuk melayan
pelanggan yang datang berurusan dengan kita walaupun kita sedang membuat suatu
kerja tetapi kerja tersebut hendaklah diberhentikan atau diabaikan buat
sementara dan terus melayan pelanggan yang datang tersebut. Dengan budaya
sedemikian, maka semua pelanggan dalam dan luaran yang berurusan dengan kita
akan merasa dihargai dan mereka dengan senang hati dan gembira setelah selesai
berurusan.
Ini
dapat dilihat dengan adanya piagam pelanggan yang dipaparkan di setiap ruang
menunggu pejabat atau organisasi. Sepertimana piagam Pelanggan Pejabat
Pelajaran Daerah Kota Marudu yang dinyatakan di bawah ini.9
PIAGAM
PELANGGAN PPD KOTA MARUDU
- Memastikan semua kanak-kanak,
mengikut umur yang ditetapkan, mendapat tempat belajar pada hari pertama
persekolahan dimulakan.
- Menempatkan guru-guru ke
sekolah-sekolah tidak lewat dari tiga (3) minggu setelah menerima senarai
guru IPG dan universiti dari Kementerian Pelajaran. Semua permohonan
pertukaran dalam musim akan diproses mengikut takwim kerja dan permohonan
diluar musim akan diuruskan dalam satu (1) minggu dari tarikh penerimaan
borang.
__________________________
9 Piagam
Pelanggan, Pejabat Pelajaran Daerah Kota Marudu
- Memastikan bahawa semua sekolah
dibekalkan dengan guru-guru secukupnya mengikut keperluan sekolah. Semua
permohonan diproses oleh JPN dalam tempoh dua (2) minggu hingga satu (1)
bulan dari tarikh borang diterima.
- Mengurus dan menyelesaikan
masalah perjawatan dan perkhidmatan personel dari segi perlantikan,
pengesahan, kemasukan ke jawatan berpencen dan lain-lain dalam tempoh satu
(1) bulan dari tarikh penerimaan.
- Memastikan kekosongan jawatan
pengetua / guru besar / guru penolong kanan diisi dalam tempoh satu (1)
bulan selepas berlaku kekosongan.
- Memastikan tuntutan dari guru
dan bukan guru diproses dalam tempoh dua (2) minggu dari tarikh diterima.
- Memastikan peperiksaan
dilaksanakan tanpa kebocoran.
- Memastikan PPD Kota Marudu
sentiasa peka dan responsif kepada kehendak-kehendak pelanggan dan
sentiasa memberi layanan dari perkhidmatan kaunter yang mesra dalam tempoh
lima (5) minit. Segala surat-surat aduan dan rayuan kepada dan melalui
pejabat pelajaran daerah dan sekolah-sekolah diberi jawapan dalam tempoh
dua (2) minggu dari tarikh diterima.
- Sentiasa bersedia dan sanggup
menerima pandangan, cadangan, syor dan teguran yang membina dari semua
pihak demi mempertingkatkan prestasi perkhidmatan dan kecemerlangan
akademik.
Mesyuarat Mingguan
Budaya
mengadakan mesyuarat mingguan iaitu mesyuarat pada hari pertama setiap minggu
bagi berkongsi sebarang permasalahan yang dihadapi sepanjang minggu sebelumnya
sama masalah dalaman atau luaran bagi mempastikan semua tugas atau
tanggungjawab yang telah dilaksanakan berkesan dan berkualiti atau sebaliknya.
Di samping itu juga, pihak pengurusan juga boleh menggunakan mesyuarat mingguan
ini untuk menjelaskan atau mendapatkan maklumat berkaitan dengan aktiviti dan
tugasan sepanjang minggu tersebut. Ini adalah bagi mempastikan kualiti perkhidmatan dalam organisasi berkesan.
No comments:
Post a Comment