Waktu Solat

Thursday, January 5, 2012

Perubahan jadual pastikan murid Tahun Satu dapat bersarapan, lebih segar

Sekolah rendah yang mempunyai ramai murid Tahun Satu bermasalah menikmati sarapan di rumah diminta mewujudkan waktu rehat fleksibel pada sepanjang minggu pertama atau tempoh tiga minggu program transisi persekolahan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata langkah itu untuk membolehkan mereka yang terpaksa keluar awal ke sekolah, mempunyai ibu bapa bekerja dan tidak sempat menyediakan sarapan diberikan waktu rehat lebih awal.
Bagaimanapun, katanya, beliau tidak mencadangkan ia dilaksana di semua sekolah tetapi hanya kepada sekolah yang berdepan dengan masalah itu.



“Bagi saya, itu tidak boleh kita pandang ringan kerana ia boleh menjejaskan proses pembelajaran. Saya sendiri pun kalau ke pejabat tanpa sarapan pagi akan lesu, kita semua pun begitu, apatah lagi anak kecil.

“Oleh itu, sekolah kena buat pertimbangan sesuai. Jika waktu rehat jam 9.45 pagi, ia boleh diawalkan kepada jam 8.30 atau 9 pagi supaya mereka segar dan dapat meningkatkan keupayaan untuk menimba pelajaran di sekolah selepas rehat,” katanya selepas melakukan tinjauan sempena hari pertama persekolahan di Sekolah Kebangsaan Bukit Pantai, Bangsar di sini, semalam.

Muhyiddin yang tiba di sekolah itu pada jam 8 pagi disambut Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan guru besar sekolah berkenaan, Sopian Mokhtar.
Beliau kemudian meninjau ke empat kelas yang menempatkan murid Tahun Satu sambil beramah mesra dengan murid Tahun Satu, guru serta ibu bapa yang menunggu di luar bilik darjah.

Mengenai kelancaran sesi baru persekolahan itu, katanya, pihaknya berpuas hati dengan semua kemudahan untuk pembelajaran seperti bekalan buku teks, kerusi dan meja dapat diatasi melalui peruntukan tambahan RM20 juta yang disediakan kerajaan.

“Bagi sekolah menengah peralihan daripada sekolah rendah ke menengah terutama dalam soal pelaksanaan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) pula, masalah tidak sepatutnya timbul kerana kita sudah memutuskan memberi kelonggaran untuk pelajar mengikuti mata pelajaran Sains dan Matematik sama ada dalam bahasa Malaysia, Inggeris atau dwi bahasa,” katanya.

Sementara itu, Sopian berkata, pihaknya akan melaksanakan cadangan Muhyiddin berkenaan dengan memberikan waktu rehat lebih awal daripada jam 9.40 pagi kepada jam 9 pagi apabila mendapati kebanyakan murid Tahun Satu di sekolah itu tidak bersarapan ketika datang pada hari pertama persekolahan.

No comments: