Waktu Solat

Tuesday, September 21, 2010

SK Magandai

Suasana di sekolah ini cukup aman dan sunyi.Banyak cerita pengalaman dari rakan guru-guru yang sedang bertugas di sini. Semua guru di sini memiliki motosikal yang digunakan untuk keluar masuk dari sekolah ke pekan Tandek dan Kota Marudu. Ada juga guru yang memiliki kereta untuk kegunaan mereka di sekolah ini.

Guru Besar sekolah ini iaitu En. Juaradi Masadang mempunyai misi untuk menjadikan sekolah ini menjadi sekolah cemerlang pedalaman pada tahun 2013. Misi Guru Besar ini dibantu oleh rakan guru seramai 9 orang yang bersama-sama mendidik dan mencapai misi ini pada masa akan datang. Sekolah ini mempunyai seramai 170 orang pelajar dan kehadiran harian pelajar adalah seramai 150 orang.

Pengalaman guru mengajar dan melalui jalan ke sekolah ini cukup banyak dan mematangkan mereka dari segi usaha dan komitmen mereka untuk bertugas di sekolah yang terpencil ini.

Bukit mengangis dan bukit bunting adalah antara cabaran jalan yang perlu dilalui untuk sampai ke sekolah ini. Menurut rakan guru di sini, nama bukit menangis ini adalah daripada kisah seorang sumandak yang berjalan kaki melalui jalan ini dalam kepenatan dan kesengsaraan dalam perjalanan dan menaiki bukit ini dan akhirnya dia sampai di puncak bukit tersebut dan sesampainya di situ dia menangis sepuas-puasnya. Maka itulah bukit itu digelar bukit menangis. Manakala bukit bunting saya belum mendapat cerita disebalik nama itu.

No comments: