Waktu Solat

Tuesday, September 21, 2010

Sonsogon Magandai

Semasa di sekolah, saya terjumpa bekas pelajar saya semasa di SMK Tandek yang merupakan penduduk di kampung ini iaitu Malakal Andang. Semasa di sekolah ia sangat aktif dalam bidang sukan dan pernah sampai ke peringkat kebangsaan dalam acara jarak jauh dan merentas desa.

Kini dia menabur bakti di kampungnya ini dengan mengajar kanak-kanak tadika di balairaya kampung. Beliau mengajar secara sukarela dan hanya mendapat saguhati daripada penduduk kampung dan NGO yang sering datang ke kampung ini. Dia dia juga mendapat bimbingan dan bantuan dari guru-guru di sekolah ini. Dia juga sering membantu di sekolah ini dalam aktiviti gotong royong dan melatih pelajar dalam sukan.

Menurut beliau, nama sonsogon ini adalah daripada seorang boleh dikatakan pahlawan suku kaum ini yang mempunyai kuasa luarbiasa seperti dirasuk pada masa dahulu. Sungai di sini juga dinamakan sonsogon.

Suku di kawasan ini adalah kaum dusun sonsogon dan mempunyai 7 buah kampung antaranya sonsogon magandai, sonsogon paliu, sonsogon makatol, dan banyak lagi.

No comments: