Waktu Solat

Sunday, July 17, 2011

Pasukan khas teliti format Penyata Razak 1956 sebelum laksana perubahan

KERAJAAN dijangka meneliti laporan awal keperluan untuk mengkaji secara komprehensif sistem pendidikan negara, selewat-lewatnya akhir tahun ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata, pasukan khas yang ditubuhkan awal tahun ini dan diketuai Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud kini meneliti format Penyata Razak 1956 bagi menghasilkan laporan itu.

“Sebaik siap, laporan itu akan dibentangkan ke Kabinet dan jika mendapat kelulusan Perdana Menteri bagi meneruskan kajian itu, aspek yang akan menjadi tumpuan utama serta jangkaan sama ada akan dilakukan perubahan atau rombakan besar-besaran terhadap sistem pendidikan sedia ada akan diketahui,” katanya kepada wartawan Malaysia pada akhir lawatan rasmi tiga harinya ke sini, semalam. 

Terdahulu, beliau mengadakan pertemuan dan berdialog dengan pemimpin Kelab UMNO Indonesia yang turut dihadiri Pengerusi kelab itu, Mohd Feendi Mohd Fauzi Yap. 


Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, Penyata Razak perlu diteliti untuk menentukan sama ada syor dan pengakuan dikemukakan sudah dicapai sepenuhnya. 

“Langkah ini diambil selepas menerima pelbagai pandangan umum dan media, sama ada sistem sekarang mencapai matlamat dalam usaha untuk mendidik anak bangsa,” katanya. 
Oleh itu, beliau berkata, kajian ini penting bagi memastikan sama ada sistem pendidikan negara dapat memenuhi tuntutan semasa dalam bidang sains, teknologi dan cara penyampaian guru dan sebagainya. 

Bagaimanapun, kata Muhyiddin, pelbagai usaha dan tindakan dilakukan secara berperingkat untuk menambah baik kaedah pengajaran dan pembelajaran, selain infrastruktur, inti pati, pendidikan guru dan kurikulum sekolah di negara ini. 

Terdahulu, Muhyiddin berkata pemimpin berjawatan dalam kerajaan akan diminta menemui pelajar dan rakyat Malaysia di luar negara secara lebih kerap bagi menjelaskan pelbagai isu semasa. 

“Penjelasan perlu diberi kepada pemimpin Kelab UMNO luar negara, mahasiswa dan ahli politik negara asing berhubung situasi terkini negara supaya mendapat gambaran lebih tepat,” katanya. 

Sebelum ini, beliau turut mengadakan pertemuan dengan sekumpulan usahawan muda dan tokoh korporat di sini yang berminat membuka operasi syarikat di Malaysia. 

Di BALI, Muhyiddin dijangka tiba di sini hari ini bagi menghadiri mesyuarat tidak formal Mesyuarat Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (ASED), Mesyuarat Menteri-Menteri Pelajaran (EMM) ASEAN+3 dan Sidang Kemuncak Mesyuarat Menteri-Menteri Pelajaran Asia Timur (EAS EMM), selama dua hari. 

ASEAN + 3 adalah pakatan kerjasama negara anggota ASEAN dan China, Korea Selatan dan Jepun untuk kerjasama serantau. 

Muhyiddin akan turut hadir pada Majlis Makan Malam Kerja ASED Tidak Formal yang antara lainnya turut membincangkan pendidikan sebagai bidang utama teras komuniti sosiobudaya serta cadangan pembangunan rangka kerja bagi pemindahan kredit dalam kalangan penuntut universiti. 

BERNAMA

No comments: